1396/2/17


امروز راجع به دو مبحث جالب و مفید صحبت شد. یکی اینترت اشیا ودیگری وکتور مجیک (Vectormagic) بود.

اینترنت اشیا (Internet off thing): مفهومی جدید در دنیای فناوری و ارتباطات است. به صورت خلاصه "اینترنت اشیاء" فناوری مدرنی است که در آن برای هر موجودی (انسان، حیوان و یا اشیاء) قابلیت ارسال داده از طریق شبکه‌های ارتباطی، اعم از اینترنت یا اینترانت، فراهم می‌گردد.

فرآیند ارسال داده‌ها در فناوری اینترنت اشیاء بدین ترتیب است که به سوژه‌ی مورد نظر یک شناسه‌ی یکتا و یک پروتکل اینترنتی (IP) تعلق می‌گیرد که داده‌های لازم را برای پایگاه داده‌‌ی مربوطه ارسال می‌کند. داده‌هایی که توسط ابزارهای مختلف از قبیل گوشی‌های تلفن همراه و انواع رایانه‌ها و تبلت‌ها قابل مشاهده خواهند بود.

 

در حالت کلی دو نوع تصویر در کامپیوتر قابل تصور است:

1- نقشه بیتی یا بیت‌مپ ( (Bitmap (Raster)

2- برداری یا وکتور (Vector)

 

تفاوت بین این دو نوع تصویر:

1- تصاویر Bitmap در کامپیوتر به صورت پیکسل-پیکسل ذخیره می‌شوند یعنی هر عکس به تعدادی قسمت کوچک به نام پیکسل تقسیم می‌شود و اطلاعات هر پیکسل ذخیره می‌شود، اما تصاویر Vector با استفاده از معادلات ریاضی رسم می‌شوند. (به طور مثال در برنامه‌نویسی با توابع مربوط به رسم خط بگوییم از نقطه ۳و۳ تا ۱۰و۱۰ یک خط رسم شود.

2- از آنجا که در Bitmap اطلاعات هر پیکسل ذخیره می‌شود حجم این نوع فایل‌ها بسیار حجیم‌تر از فایل‌های Vector است.

3- از آنجا که Vector بر اساس فرمول هر بار نقاشی می‌شود و بستگی به پیکسل ندارد با بزرگ‌تر کردن عکس، کیفیت آن‌ها هیچ تغییری نمی‌کند. اما با بزرگ‌تر شدن تصاویر نوع Bitmap کیفیت آن‌ها کاهش می‌یابد و در اصطلاح گفته می‌شود تصویر Pixelate می‌شود.

4- تصاویر Bitmap معمولاً از طریق دستگاهی به نام Scanner یا دوربین دیجیتال از حالت آنالوگ به حالت دیجیتال تبدیل می‌شوند پس معمولاً تصاویری طبیعی و واقعی (real) هستند اما تصاویر Vector توسط کامپیوتر ایجاد شده‌اند و هر چند ممکن است بسیار شبیه به تصویر واقعی باشند اما واقعی و طبیعی نیستند. تصاویر Vector معمولاً برای طراحی کارتون به کار می‌رود.

 

کاربردها:

همان طور که اشاره کردیم تصاویر پیکسلی همان تصاویر رایج مورد استفاده‌ی ما هستند که معمولاً با دوربین دیجیتال از یک صحنه طبیعی گرفته شده‌اند.

اما تصاویر برداری کاربردهای زیادی دارند که در زیر به بعضی از آن‌ها اشاره می‌شود:
طراحی آرم‌ها و لوگوها
طراحی متن‌های گرافیکی
در طراحی آیکون‌ها
در طراحی شکل‌ها و ابزارها در گرافیک کامپیوتری

فرمت‌های رایج تصاویر وکتور عبارتند از AI  DXF  EMF  EPS  SVG که هر کدام خصوصیات خود را دارند.

و فرمت‌های رایج تصاویر بیت‌مپ عبارتند: ازJPEG  PNG  GIF  BMP

چگونه تصاویر پیکسلی را به برداری تبدیل کنیم؟

برای این کار از نرم افزار وکتور مجیک استفاده می کنیم.

 

وکتور مجیک )Vectormagic( برای تبدیل تصاویر بیت مپ به وکتور استفاده میشود و در نوع خودش میتوان گفت که جزو بهترین ها است.

 


 

با تشکر!